19. Van Prémontré via Soissons naar Chateau Thierry

14 september 2014 - Dijon, Frankrijk

En daar zijn we weer: terug op de camping in Suzy. We bleven een paar nachten om even bij te komen van de grieperige verkoudheid die ons allebei had getroffen. ForellenHet lukte opnieuw om weer een stel prachtige forellen te vangen, die het voortreffelijk deden bij het diner en we lazen nog even weer de remedies van Hildegard van Bingen om ook weer in de juiste Middeleeuwse sfeer te komen:

Wanneer men bloeddoorlopen en excessief tranende ogen heeft, door ouderdom of door ziekte, dan moet men lange tijd naar groen gras kijken tot de ogen goed nat worden, alsof men weent. De natuurlijke levenskracht van het gras neemt de problemen in de ogen weg en maakt ze zuiver en helder...

Het gaf ons ook de gelegenheid om de volgende trajecten voor te bereiden. Dat deden we weer op de volgende manier: op de gps kunnen we routes maken die de verschillende plaatsen die Emo aandeed verbindt. Door de kortste verbinding te kiezen nemen we aan dat we niet ver van de weg die Emo volgde af waren. Onderweg bleek dit ook wel: veel oude, smalle en holle landweggetejes waren ons deel. En o, wat is Frankrijk dan weer mooi. Op deze manier kom je natuurlijk ook door die eeuwenoude dorpjes die er deels in de middeleeuwen ook al waren..

Door onze wimpers konden we Emo bijna zien lopen...

En zo kwamen we in Soissons, waar we de Aisne overstaken.
De Aisne, waar men een dag eerder herdacht dat 100 jaar geleden de slag bij de Aisne was geweest, met de beruchte loopgravenoorlog en duizenden doden als gevolg.

Soissons, een stadje met 30.000 inwoners, maar vol met geschiedenis!

Daar versloeg Clovis, koning der Franken, de Romeinen!
Soissons2Clovis verschijnt nog steeds in beelden, daar in Soissons. Hij eiste een door een van zijn soldaten buitgemaakte vaas op. De soldaat sloeg echter voordat hij hem afstond de vaas doormidden! Toen Clovis de betreffende soldaat weer tegen kwam, kliefde hij in een slag de schedel van de man in tweeen!

Soissons1Soissons, de stad ook met een prachtige kathedraal, met maar één toren, de tweede werd nooit afgebouwd. Wewaren erg nieuwsgierig naar deze voorganger van de kathedraal in Reims (zelfde bouwmeester), maar moesten te lang wachten voordat de middagpauze voorbij was en de poort geopend zou worden. Dat moet een andere keer dan maar.

Soissons aan de Aisne en daarmee deel van een front in de Grande Guerre.Soissons De prachtige middeleeuwse bouwwerken zijn gelukkig grotendeels gespaard gebleven, maar het is niet moeilijk om de sporen van 100 jaar geleden te vinden in deze gebouwen van soms meer dan 800 jaar oud!

Soissons: niet voor niets met het predikaat: “Ville d'Art et Histoire”.

Na Soissons vervolgden we onze reis naar Chateau Thierry, aan de Marne. Het was onmogelijk om in die buurt of in de verre omgeving een plek te vinden voor onze camper: de druivenoogst was in volle gang in deze Champagnestreek! Alles stond vol met slaapplaatsen voor de plukkers...

En dus moesten we een flink stuk terug om in Rocourt St. Martin een boerderij te vinden waar we de nacht konden doorbrengen. Wel op een prachtige, afgelegen plek overigens!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Harm:
    30 september 2014
    Ik was jullie even uit het oog verloren maar dankzij Janny ben ik jullie weer op het spoor. Nu even bijlezen. Mooi man.