43. Certosa di Pavia

14 juni 2015 - Piacenza, Italië

We zijn in Lombardije en we volgen nu de Via Frangenia, een stokoude pelgrimsroute van Canterbury naar Rome. Huidige pelgrims kunnen de bordjes volgen, maar dat zal vroeger anders zijn geweest.
Certosa di PaviaHet landschap is voornamelijk spannend vanwege de hele smalle landweggetjes die we volgen en de diepe kuilen waar we zorgvuldig om heen proberen te sturen. Voordat we echter weer op pad gingen moesten we de Certosa zien. Deze is weliswaar van na de tijd van Emo (in 1396 begon de bouw), maar door Dick de Boer en de stroom van dagjesmensen die ons al vroeg vanaf de parkeerplaats de weg wijzen, komen we er niet onderuit.Certosa di Pavia 3

Het is een glorieus gebouw. Prachtig om te zien, maar bijna in schril contrast met de vroeg Romaanse eenvoud van waaruit Emo kwam en daarmee dus ook met wat wij tot dusver probeerden te ontdekken. Een goede keus om te gaan bezoeken, vinden we achteraf: wat mooi!!!

Daarna zat het tegen. De dag werd donkergrijs. Het begon hard te regenen. We raakten de weg kwijt. We reden uren door een saai landschap en konden in Piacenza geen Certosa di Pavia 2parkeerplaats vinden en moesten besluiten om door te rijden. De oude brug over de Po was afgesloten vanwege een evenement (het was tenslotte zondag) en we moesten in de grijze regen kronkelen en draaien met de camper om weer op het goede pad te geraken. We dachten er allebei over om maar te gaan stoppen...

1. Henk & Annie:
    15 juni 2015
    Deze stukjes proza zijn prachtig. Genieten ervan! Veel plezier nog in Italia.
    Gisteren (bij de verjaardag van Henriëtte) hadden we het nog over de lijkwade van Turijn. En vandaag komt ie al langs. De parkeerplaats daar is ongetwijfeld een heel bijzondere ervaring geweest. Je wordt niet elke dag door ratten besnuffeld. Hadden ze daar ook een afval probleem?