50. Van Lucca naar Siena op 24 juni 2016 – Voor Emo dag 64, 65 en 66.

25 juni 2016 - Siena, Italië

Het is flink heet vandaag, dus we spreken af om het rustig aan te doen. Op de parkeerplaats staan we al vroeg in de zon en met de ramen zo ver mogelijk open gaan we toeren. Het gaat meteen mis, omdat we San Giminiato helemaal overslaan, maar zo schiet het wel mooi op. We maken het goed door in Certaldo de oude stad te bezoeken, die helemaal ommuurt en in goede staat vanuit verte zich aftekent op één van die Toscaanse heuvels. Certaldo AltoVia een steil pad omhoog gaan we de stadspoort door, lopen door de nauwe, Middeleeuwse straatjes (autovrij) en begeven ons naar de Palazzo Pretorio del vicario, een 12e eeuws stadskasteel. Er klinkt Middeleeuwse muziek door de speakers en alles is mooi in oude staat terug te zien: veel fresco's, maar opvallend zijn ook de Overzicht Francigena in Certaldovele wapenschilden aan de muren, binnen en buiten: de wapenschilden van iedere Florentijnse gouverneur die hier gewoond heeft. Binnen vinden we een afbeelding van de Via Francigena in oude tijden, waardoor we een goed overzicht krijgen over hoe het er hier uitgezien heeft.

Palazzo Pretorio CertaldoWe dwalen lang rond in dit stadje, waar na Emo de Italiaanse verteller Boccaccio in 1330 geboren werd en in 1375 stierf. We moeten de Decamerone nog maar eens lezen... In het kasteel is het heerlijk koel en in de straten hebben we soms prachtige doorkijkjes naar Toscaanse vergezichten. Via Poggibonsi rijden we langs Monteriggioni, waar ten tijde van Emo's doorkomst net volop gebouwd werd aan een stad met de uitstraling van een kasteel. De stadsmuur heeft maar liefst 14 torens en is nu een opvallende verschijning in het landschap. We gaan er niet naar binnen, we zouden het rustig aan doen vandaag..., maar rijden door naar de camping van Siena.Monteriggione

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Geert W. Smegen:
    25 juni 2016
    Fijn dat jullie zo genieten. Wij blijven jullie volgen. Ik heb nog een stuk Carrara marmer. Ooit van Aaltje Emmens - toen burgemeester van Westerbork - gekregen. "Goed gaon".
  2. Harm:
    29 juni 2016
    Bij gebrek aan beter ben ik maar eens in Google Earth "geklommen".
    Gaf me een aardige indruk van wat jullie hebben gezien.
    Deze streek komt met stip binnen op mijn to-do lijst, ook wel bucket-list genoemd.
    Overigens Poggibonsi .... rare Italianen, een stad noemen naar een show van Bert Visscher.