47. Van Fornovo di Taro naar Bardone

19 juni 2016 - Bardone, Italië

De Apennijnen!

Afdalend vanuit Süd Tirol, zagen we vanuit de Po-vlakte de Apennijnen al in de verte oprijzen En toen we in de middag Fornovo bereikten, begrepen we dat deze plaats een rustpunt kon zijn voordat pelgrims aan een nieuwe klim begonnen...

onthoofd beeld in Fornovo di TaroOok Emo zal hier gerust hebben en in de nis aan de voorzijde van de kerk zal hij het onthoofde beeld van een pelgrim hebben gezien. Er zijn trouwens meer van deze eeuwenoude beelden aan de buitenkant te zien. Ze zijn gehavend door de tijd, maar mooi Middeleeuws en voor ons soms raadselachtig in betekenis.

Overduidelijk is hier de Via Francigena aangegeven, eens de druk begane route van en naar Rome. Ni als lange afstandswandeling een moderne pelgrimage naar Rome, Gevelbeeld in Fornovomaar de oude paden volgend! Dat het in de Middeleeuwen een drukte van belang was langs deze route blijkt wel uit het feit dat zelfs nu nog hieraan aangepaste bouwwerken bewaard gebleven zijn.

Van hieruit gaat het dus omhoog en ook wij volgen de route, voor zover hij met de camper berijdbaar is. Voor een groot deel is het veranderd in een slingerende straatweg die ons door een prachtig halfopen heuvellandschap voert. Via een steil pad komen we aan het eind van de dag in Bardone.
En daar, aan de Via Francigena, achter het Romaanse kerkje, is een plek waar we kunnen overnachten, voorzien van alles wat we nodig hebben inclusief een fantastisch uitzicht!

cp in Bardone

1. Wim:
    19 juni 2016
    Ik ben even nieuwsgierig en ongerust: hoe komt het dat die pelgrim is onthoofd? Is Is daar ook al doorgedrongen, heeft men het niet zo pelgrims of zijn jullie al in het land van de Cosa Nostra? In dat laatste geval raad ik jullie aan om NOOIT (maar dan ook helemaal NOOIT) je spaghetti te snijden. En kijk uit voor mannen in zwarte pakken met gleufhoeden en een vioolkist onder de arm.Verder ziet het er daar weer prachtig uit!!!

W (volledige naam bekend bij schrijver dezes.)
  2. Francine en Ted:
    20 juni 2016
    Zo beste reizigers, jullie zijn weer los zien we.
    als ik de berichten goedin de gaten heb gehouden, is het weer bij jullie beter dan bij ons. Hier is het niet echt koud, maar wel nat.
    Ik zie ook dat jullie er weer aardig zin in hebben en ik verheug mij op de volgende episode van het feuilleton van Emo.
    Liefs Francine en Ted