1. Emo op wielen

10 juni 2014 - Delfzijl, Nederland

We maken een tocht met de camper.
Als leidraad voor de route volgen we Abt Emo.

Abt Emo maakte ruim 800 jaar geleden een tocht Wittewierum (bij Appingedam) naar Rome vanwege een onenigheid met de bisschop van Münster.
Van deze tocht hield hij een kroniek bij dat tot op de dag van vandaag bewaard is gebleven.
Deze kroniek heeft o.a. gediend als studiemateriaal en in 2011 tot het boek Emo's reis van Dick E.H. de Boer. Ynskje Penning schreef hierover de historische thriller Emo's Labyrinth, dat in 2010 uitkwam.

Al lezend rijden we de door Dick de Boer gereconstrueerde route met de camper.
Verder maken we dankbaar gebruik van het speurwerk van Peter Molog die vanuit "de leunstoel" getracht heeft de oude paden erbij te ontdekken en deze op internet heeft gepubliceerd: http://www.emosreis.eu

Voor ons is (actief) recreëren tijdens deze reis het doel. Anders dan Emo hoeven we niet snel Rome te bereiken. We hoeven ook niet de kortste weg te nemen. Afwijkingen van de route zullen veelvuldig voorkomen. Enerzijds omdat het wegenpatroon tegenwoordig natuurlijk sterk veranderd is en ook omdat we ons met een camper verplaatsen. We willen ook wel omwegen maken, omdat we onderweg willen genieten van wat zoal op (en naast) ons pad komt.

Bij delen van de route zullen we ook zeker de fiets of de "benenwagen" gebruiken.

Dit verslag maken we voor familie, vrienden en belangstellenden met in het achterhoofd dat een neerslag van deze reis voor anderen weer een aanleiding kan zijn om iets dergelijks te ondernemen. Schroom niet om te reageren als daar aanleiding voor is!

Daan en Willy Ensing

1. Harm:
    10 juni 2014
    Laat maar doorkomen dat verslag. We zitten te popelen.
    O ja, nog heel veel plezier toegewenst.
    Harm & Janny