7. naar Maastricht en Tongeren

18 juni 2014 - Walhain, België

GangeltWe vervolgen Emo's route via Heinsberg naar Gangelt. Behalve dat stadsmuren en -poorten van Gangelt mooi bewaard zijn gebleven, is het de carthograaf Mercator die er zijn jeugd heeft doorgebracht. In de 16e eeuw legde hij de grondslagen voor het huidige coördinatorstelsel die gebruikt wordt voor de plaatsbepaling op aarde. Iets buiten Gangelt, waar de 51e breedtegraad en de 6e lengtegraad elkaar kruisen is een gedenkteken ter ere van hem geplaatst. Natuurlijk zochten we deze op en gingen bijna ongemerkt de grens over om terecht te komen bij het kasteel Hoensbroek waarvan ten tijde van Emo een houten voorloper in aanbouw was. HoensbroekWe eindigden de dag op een camping achter een boerderij in Walem, waar we konden genieten van een mooi uitzicht over het Geuldal.

Er is, volgens ons, geen betere manier om een stad te verkennen dan op de fiets. Dus parkeerden we de camper bij een Gamma en navigeerden fietsend naar de binnenstad van Maastricht. Een stad met een heel eigen karakter. We waren er b.v. Eerder geweest btbij onze slotetappe van het Pieterpad, maar nu leek het nog bruisender en gezelliger, internationaal ook, gelet op de vele talen om ons heen. In het kader van deze reis gingen we de Onze Lieve Vrouwekerk binnen. Voor het eerst maakten we gebruik van ons 65+ voordeel, die ons overigens ongevraagd verstrekt werd (!!??). Voor de ingang van de Schatkamer betaalden we 2 i.p.v. 3 euro p.p.!Sterre der Zee
Daar werden we wel getrakteerd op het eeuwenoude Rijke Roomse Leven!
Wat groeiden de kinderen hier  toch in een andere cultuur op dan wij in het Noorden. En wat ligt de verbinding naar het leven ten tijde van Abt Emo hier een stuk dichterbij!

We doorkruisten Maastricht en bezochten nog de St Servaas die bij Emo's Maastricht, St Servaasdoorkomst deels gereed was. Vervolgens trokken we door naar Tongeren, waar we twijfelden. Gaan we ook hier nog rondkijken? We zagen er, gelet op de tijd, van af. Geheel ten onrechte waarschijnlijk. Tongeren is historisch een hele interessante stad. We kregen nog wel het zicht op de Romeinse stadsmuren mee. Tongeren bezoeken we vast nog wel een keer! Emo reisde hier vast en zeker over de bijna kaarsrechte Romeinse heirwegen die nu ook veelal nog gebruikt worden als verbindingswegen. We vonden een cp even voorbij Borgloon.