14. Avesnes

22 juni 2014 - Thenailles, Frankrijk

AvesnesOp de 17e dag passeerde Emo deze voor de Westeuropese geschiedenis belangrijk geworden stad. Zowel Dick de Boer als Ynskje Penning benadrukken dat in hun boek. Tijdens deze reis zijn we er langs door gereden, om het later misschien goed te bekijken. Als je vanuit het Noorden aan komt rijden torent de kerk mooi uit boven de Middeleeuws aandoende daken van de binnenstad. Het lukte slechts om een foto te maken vanuit het zuiden. Emo reisde die dag door naar Clairfontaine. Dat is nu een piepkleine plaats. We maakten een praatje met de kosteres, die het druk had omdat ze de kerk klaar moest maken voor een trouwerij. Ze schrok van ons, omdat ze dacht dat we de eerste gasten al waren.
In rap Frans vertelde ze van alles over de kerk, ik kreeg mee dat ze het had over de straf die de Duitsers in WO2 hadden opgelegd, thuis maar eens opzoeken, maar op de vraag of er vroeger een abdij had gestaan, ging ze niet in. Een getypt velletje papier voor in de kerk gaf echter aan dat we op de goede plek waren.Clairfontaine

1. Daan Ensing:
    26 juni 2014
    Vertaling van het A4-tje:

Monniken ontgonnen dit gebied en stichtten er een abdij in 1124. Deze sloot zich aan bij de orde van de Premonstratenzers in 1126. D oor het beleg van 1636 werd de abdij vernietigd. De monniken vestigden zich in Villers-Cotterets in 1676, maar behielden de Heerlijkheid van het dorp.
    Clairfontaine werd een autonome parochie, samen met Wimy in de 12e eeuw.
    De kerk van Ste Urile werd gebouwd op de ruines van het klooster.
    Bij het einde van het dorp, aan de weg naar Wignehies is een kunstmatige grot met een fragment uit de grot van Lourdes.
  2. Rens Penninx:
    29 augustus 2014
    Ben op jullie gestuit omdat ik zomaar eens op internet 'lotgenoten' zocht. Mijn vrouw en ik (Trinet en Rens, beiden 65 jaar) zijn al enkele jaren heel tof en intensief bezig met de Emo-reis, ook met onze camper(-bus)! We doen steeds gedeelten, omdat we het dus tamelijk intensief doen en ook wel redelijk vaak wat anders dan "Emo" willen doen op onze reizen. De verste plaats die we bereikten tot nu toe, was dit jaar juni: Pavia, Po-vlakte/Italië. Ook van zijn terugreis hebben we al veel gedaan in afgelopen jaren.
    Zouden jullie er in principe wat voor voelen om al die ervaringen eens met elkaar te delen?
    Wij hebben qua materiaal niet meer dan onze eigen fotootjes op de computer en een handgeschreven dagboek. Maar natuurlijk wel onze belevenissen en herinneringen...
    Wellicht is een mailtje of telefoontje terug in eerste instantie het handigst...
    Vriendelijke groet,
    Rens Penninx. Tel: 0592-272808 / 06-13931660