15. Thenailles

22 juni 2014 - Thenailles, Frankrijk

Na een uurtje zoeken naar een overnachtingsplek kwamen we bij een boerderij bij Thenailles terecht. Helaas lukte het de volgende dag niet om weer te vertrekken. De koppeling van de camper had het begeven. Dus moesten we in de oorverdovende stilte van het gehucht Hameau du Petit Lugny de zondag doorbrengen bij een temperatuurtje van zo'n 23 graden en veel zon! Het was aangenaam vertoeven in het hooiland

In Frankrijk was het ons tot dusver niet gelukt om toegang tot internet te krijgen. Van de boer kregen zijn privé code en stroom en water en dat alles gratis: leve France Passion!

France Passion bij Thenailles

1. Joke:
    22 juni 2014
    Wij hebben het boek van Emo's reis ook. Derk heeft een lezing over Emo's reis gehad van Dick de boer.
    Wij moeten het helaas met het boek doen!
    Leuk om jullie verhaal te lezen!
    Groetjes, ook van Derk!
  2. Mary:
    22 juni 2014
    Mooi om jullie belevenissen te lezen en daardoor een beetje mee te maken.
    Hoe gaat het met de koppeling? Al gemaakt?
    Hartelijke groet van H&M
  3. Daan Ensing:
    22 juni 2014
    Nee, morgen komt een garagist! Hopen dat het meevalt.
  4. Joke:
    23 juni 2014
    Ik hoop dat jullie gauw weer verder kunnen.
    Heel leuk om jullie nu te volgen aan de hand van het boek!
    Gaan jullie ook tot aan Rome?
    Groetjes, Joke.
  5. Daan Ensing:
    23 juni 2014
    Deze vakantie zit er aan het einde van de week op. Tenminste als we over de camper kunnen beschikken. Om 9uur zou er binnen5 minuten iemand van de garage zijn. Het is nu 15.00 uur en we zitten nog steeds in de zo'n te lezen. Ons doel is deze keer Premontre.
  6. Harm:
    25 juni 2014
    Premontre ... het aanvankelijke reisdoel van Emo.
    Nu jullie toch tijd hebben, misschien is het een idee een vertaling van hetA4-tje te plaatsen voor hen die het Frans niet zo machtig zijn (waaronder ik).
    Sterkte met de koppeling.
  7. Daan Ensing:
    25 juni 2014
    Met mijn beste Frans, Harm:

Monniken ontgonnen dit gebied en stichtten er een abdij in 1124. Deze sloot zich aan bij de orde van de Premonstratenzers in 1126. D oor het beleg van 1636 werd de abdij vernietigd. De monniken vestigden zich in Villers-Cotterets in 1676, maar behielden de Heerlijkheid van het dorp.
    Clairfontaine werd een autonome parochie, samen met Wimy in de 12e eeuw.
    De kerk van Ste Urile werd gebouwd op de ruines van het klooster.
    Bij het einde van het dorp, aan de weg naar Wignehies is een kunstmatige grot met een fragment uit de grot van Lourdes.