17 Naar Prémontré

26 juni 2014 - Thenailles, Frankrijk

We hebben besloten dat dit de eindbestemming is van deze reis op dit moment. We denken dat we op deze manier Rome in 3 trajecten zouden kunnen bereiken. Bovendien speelt het klooster van Prémontré voor de tocht van Emo een bepalende rol. Hier, bij de oorsprong en de “vaderkerk” van de Premonstratenzers, dacht hij voldoende ondersteuning voor zijn conflict met de bisschop van Münster, te kunnen verkrijgen. Hem werd geadviseerd om verder te reizen naar Rome.

Wij volgden de weg die niet veel afgeweken kan hebben van de weg die Emo ging.

LandschapOude, diepliggende en nu natuurlijk geasfalteerde wegen door een mooi landschap. Je hoeft echt niet zo ver naar het zuiden te rijden voor mooi Frankrijk!

En zo bereikten we al gauw Prémontré. We hoefden niet lang te zoeken naar het klooster. Het is een klein dorp en de oppervlakte van het klooster lijkt ongeveer wel even groot.

PrémontréAlleen... de abdij van destijds bestaat niet meer. De Franse revolutie betekende het einde. Op de plek is rond 1800 een nieuw gebouw verrezen. Tegenwoordig is dat in gebruik o.a. als psychiatrisch ziekenhuis. Aan het begin van de lange oprijlaan kregen we een sleutel van de concierge met wat informatie op papier. Met de sleutel konden we de kapel openen, die zich in het centrale deel van het hoofdgebouw bevond. PHIOok deze was van later datum. In een ander deel konden we een prachtige wenteltrap bekijken, die leidde naar wat nu het financieel centrum van de instelling is. Van veel later datum dan de elementen waar wij naar op zoek waren.

Of toch niet? We vonden de verbinding met de vroeg-gotische bouwstijl via het getal PHI! Eerder al in Arlon tegen gekomen en nu duidelijk ook gebruikt bij de trap!

Achter het gebouw, bij de wasserij vonden we nog resten van de oude muur, die ooit rond de abdij zal hebben gestaan, maar dat was het dan ook. Overigens was het wel een prachtig gebouw in een rustgevende omgeving! Dit was voor ons geen verloren tijd!

Oude restenMaar toen we de sleutel al weer bij de concierge terug gebracht hadden, zagen we het plotseling. Vlak voor de parkeerplaats stonden de ruines van een oude kerk! En het bleek inderdaad te gaan om de resten van een kerk van 1121! Die stond er dus al toen Emo hier kwam!

De bezichtiging nam niet veel tijd, maar de voldoening was er!

Met dat voldane gevoel reden we een paar kilometer terug naar Suzy, waar een camping ons alle gevraagde voorzieningen (met zwembad en internet!) voor 12 euro 50 bood. De waard schonk, ons verhaal gehoord hebbende, zelfs nog een mooi toepasselijk biertje!!

Passende beloning

We blijven hier een dagje en dan gaan we weer terug naar huis. Beetje in de zon, beetje lezen, beetje vissen (visvijvers bij de prijs inbegrepen, ik heb wel een hengel bij me, maar nog nooit een “truite” gevangen.... 2 pp is max...)

1. Geert W. Smegen:
    26 juni 2014
    Ik was buiten aan het schilderen, maar een fikse onweersbui met hagel en veel regen gaf mij de gelegenheid jullie reisverslag te lezen. Het moet geweldig zijn dat je zoveel restanten terug hebt kunnen vinden waarover je in de boeken hebt gelezen. Goede reis naar huis en bedankt voor jullie verhaal.
    Geert W.