28. Vanaf Lyon – voorbereidingen

2 juni 2015 - Limonest, Frankrijk

We zien de kasteeltorens van Lissieu weer voor ons. Lissieu ligt ten noordwesten van Lyon... Die torens staan er nog precies zoals een half jaar geleden, toen we hier ons traject eindigden. Ze vormen nu ons startpunt voor het vervolg van “Emo op wielen”. Het doel is deze keer om, zo nauwkeurig mogelijk de meest waarschijnlijke route van Emo over de Alpen te volgen. Hij heeft opgeschreven dat hij over de Mont Cenis ging, dus daar koersen we op!

Maar eerst Lyon!

De route door Lyon zoals die door Emo gedaan is, is voor ons bij lange na niet haalbaar. Lyon is in verschillende opzichten vergelijkbaar met Parijs. We wagen ons met de camper niet te ver de binnenstad in. Van oudsher wordt het centrum van de stad gevormd door het schiereiland dat ontstaat door het samenvloeien van de Saone en de Rhone (La Confluence). Daar bevindt zich ook het UNESCO werelderfgoed – ook in de Romeinse tijd was Lyon al hoofdstad in Gallië!

We besluiten met onze camper op de gemeentelijke camping te gaan staan. Dat ligt mooi tussen Lissieu en het centrum van Lyon in, langs de beroemde Route du Soleil.

Voorbereidingen in LyonDe eerste dag besteden we aan de voorbereidingen: acclimatiseren (het is voor ons al lekker warm hier), uitrusten (het waren hiervoor drukke weken en een lange reis) en voorbereiden (inlezen, kaarten in ons opnemen, plannen wat we willen zien, enz.). Voor € 5,50 pp kunnen we een hele dag lang gratis met alle vormen van openbaar vervoer, dus dat gaan we doen. Bovendien heeft Lyon een witte-fietsen-plan waarbij we voor weinig tot niets ergens een fiets kunnen nemen en hem op de plaats van bestemming weer kunnen achterlaten, zo vertelt men ons op de receptie van de camping.

Dat is het plan voor morgen!