40. De lijkwade van Turijn.

12 juni 2015 - Torino, Italië

De lijkwade van TurijnOoit zijn in Turijn de Olympische Spelen gehouden en als gevolg daarvan ligt er midden in die plaats achter het stadion een enorme onbebouwde vlakte waarop verbleven mag worden. De grote circustent in het midden valt weliswaar op, maar vult slechts een klein deel. Aan de randen van die vlakte huizen de circusartiesten, de zwervers en de daklozen. Ook mensen met een camper mogen hier overnachten. In de naastgelegen gebouwen is politie en leger gehuisvest. Enorme lichtmasten zorgen ervoor dat het terrein ook 's nachts baadt in het licht.

Toen we een redelijk schone plek dachten te hebben gevonden, zag ik dat er op een paar meter achter ons beweging in het gras was. En ja hoor, ook de ratten hadden hun plek gevonden, kennelijk in grote getale in en grote elektriciteitskast waarvan de deur op een kier stond. Het was een komen en gaan vanjewelste. Goed waarneembaar ook, in dat licht...
Ik heb het maar voor me gehouden tot we de volgende dag weer op weg waren...

Turijn hebben we op de fiets verkend: het nagemaakte middeleeuwse stadsdeel aan de Po, langs de Po en via de Via Po naar het centrum van de stad met de kathedraal en het grote plein.
Het wonder van TurijnDe grote bezienswaardigheid in Turijn is de lijkwade van Christus. Wij hebben hem niet gezien -je moet er wat moeite voor doen- maar talloze anderen kwamen en komen er speciaal voor naar Turijn. Gelet op het aantal verkoopstalletjes was er een levendige handel in religieuze souvenirs. De historie van de lijkwade is dan ook een bijzondere, zo valt te lezen in “Emo's reis”.
Demonstratie in TurijnOp het grote plein leek zich toch ook een wonder voor onze ogen te voltrekken, we stonden er stil naar te kijken. Even later werd het geheel overlopen door een zeer lawaaierige en pleinvullende demonstratie van de vakbond voor transport.