4. Coevorden - Oldenzaal

15 juni 2014 - Weerselo, Nederland

Coevorden - Oldenzaal

Coevorden was niet ver meer. Onderweg waren we steeds vaker op zoek naar patronen in het landschap die het logisch maakten dat daar eeuwen geleden een weg zou hebben gelopen. Samen met de informatie uit het boek van Dick de Boer dachten we toch meerdere keren dat we het bij het juiste eind zouden kunnen hebben. Op zo'n manier ga je toch anders naar het landschap kijken!

Zo bereikten we Coevorden. Het kasteel dat we aantroffen is van later datum. Emo kan het zo niet gezien hebben.Coevorden

Na Coevorden volgde al gauw de grens. Een stukje door Duitsland en zo reden we door naar de boerderijcamping Erven Mölman bij Weerselo, weer in Nederland.

PlechelmuskerkHet Stift

De eigenares vertelde dat ze er dit jaar mee stopten, het onderhoud werd hen te veel. Ouder dan 80 en dan afscheid nemen van de plaats waar het geslacht sinds 1525 heeft gewoond! De boerderij was destijds onderdeel van het Stift. De boerin wist veel van de omgeving, en was heel belangstellend naar onze reis.

Op de fiets was Het Stift bij Weerselo een kippeneindje en zo fietsten we door naar de

Plechelmuskerk in Oldenzaal. Afgezien van de hunebedden was dit het eerste bouwwerk dat Emo ook, in ieder geval deels, heeft kunnen aanschouwen. Een onverwacht grote en mooie basiliek, daar in Oldenzaal. Wij vonden het er bovendien gezellig, daar in de binnenstad. In de kerk zochten we naar elementen uit de tijd van Emo en die waren er.Plechelmus, Oldenzaal

Zo beleven we onze reis steeds meer als een reis in de tijd van Emo, de dertiende eeuw. Regelmatig proberen we ons voor te stellen hoe de omgeving er in die tijd zou hebben uitgezien. De invloed van mensen zal beperkt zijn geweest, er zullen hier en daar paden van dier en/of mens zichtbaar zijn geweest. Er zal vee hebben gegraast, er zullen bij de nederzettingen ook akkers zijn geweest. Het was een tijd waarin veel stenen kerken en kloosters werden gebouwd. We weten er niet alles van, gelukkig worden bij de beeldvorming geholpen door de meegebrachte literatuur.

1. Mary:
    15 juni 2014
    Plecelmus basiliek. De kerk waar mijn opa van moeders kant koster was. Mijn oma zorgde voor het geld door een kruidenierswinkel te runnen.

Oldenzaal: daar ging ik naar de middelbare school. Oude centrum nu erg gezellig. Leuk om op deze manier opnieuw met deze stad verrast te worden.