30. Zicht op de Alpen

3 juni 2015 - La Bâtie-Montgascon, Frankrijk

We staan op een plekje van France Passion met zicht op de Alpen. Als we goed kijken zien we over de voorste bergen heen de besneeuwde toppen. France Passion: voor de niet-kenner, is een organisatie van Franse plattelanders die gratis France Passionvoor een nacht een plekje bieden aan campers om zo het platteland en het boerenleven te promoten. Daar doen we natuurlijk graag aan mee.In dit geval staan we bij een particulier met een prachtige grote tuin waar wel plek zou zijn voor 20 campers, maar we staan alleen. In de zon of in de schaduw, wat we maar willen, op blote voeten op het gras, het was vandaag zo'n 28 graden. O ja, we mogen ook wel gebruik maken van de internetcode en op hun terras op hun stoelen gaan zitten. Zouden we ook nog gebruik mogen maken van hun zwembad? Vastwel, maar dat gaan we niet vragen.

Vanuit de camper hebben we dus zicht op de bergen waar wij in navolging van Emo over de Mont Cenis naar Italie willen. Toen we dat aan onze gastvrouw vertelden, bedacht zij dat die weg wellicht nog niet open zou zijn.... vanwege de sneeuw! Hoewel Emo er hartje winter over heen trok, zouden wij er hartje zomer niet langs kunnen? Straks maar eens even op internet kijken hoe het er voor staat, anders blijven we hier nog wat langer... ook geen straf.

Vandaag hebben we vanuit Lyon zoveel mogelijk de richting gevolgd die Emo moet zijn gegaan. Er zijn hier vele wegen die naar Rome leiden, en we hebben dat gedaan wat ons het beste paste. Nu zijn we wel weer op de door Dick de Boer in zijn boek over Emo aangegeven route.

FalavierWe hebben allerlei genoemde punten in het boek rechts of links laten liggen, behalve de ruïne van het kasteel van Fallavier. Dat noemt Dick de Boer als waarschijnlijk overnachtingspunt. Vanuit dat kasteel werd de doorgang door het Rhonedal en de Alpen beheerst. Een geleidebrief van de kasteelheer was een belangrijk document.
We vonden weer een "puntgave" ruïne, waar we op en over konden lopen. Het was Falaviergoed te zien dat men van hieruit een groot gebied kon controleren.

1. Wim:
    3 juni 2015
    Ik begrijp uit dit verhaal dat jullie de sneeuwkettingen en de skis niet meegenomen hebben. Onbegrijpelijk!! Maar wel veel plezier gewenst.
  2. Francine en Ted:
    3 juni 2015
    Hoi Daan en Willy, Emoreizigers. Drie afleveringen in een keer was best leuk om te lezen. Je hebt in die schoolse jaren een leuke schrijfstijl ontwikkeld, wist je dat.
    We krijgen echt zin om direct achter jullie aan de camperen, maar we buffelen ons nog even door de laatste weken heen.
    Fijn dat jullie weer op adem gekomen zijn, zo zie je maar weer. Ook een stel pensionarissen heeft af en toe vakantie nodig. Geniet nog maar lekker van jullie vrijheid en van het goede weer. Groet van Francine en Ted.
  3. Janny Suurd:
    8 juni 2015