35. Hannibal

8 juni 2015 - Bramans, Frankrijk

We zijn daar waar Hannibal de bergen overtrok! Een prachtig geschiedenisverhaal, ik heb het zelf ook vaak verteld. In Bramans, waar we nu zijn, geloven ze graag dat hij met zijn 37 olifanten en 40.000 soldaten in 218 v.C. hier rechtsaf ging over de Mont Clapier. Die was weliswaar hoger en smaller dan de weg over de Mont Cenis, maar werd wel meer gebruikt. Bovendien bewees een Engelse student 1925 dat het mogelijk was om er met een olifant overheen te gaan. Hij huurde zo'n beest, noemde hem Jumbo en liet zich er trots mee fotograferen.

Bij de afrit naar Bramans staat dan nu ook een beeld in de “goede”richting.

Voor Emo was dit destijds ook een mogelijkheid. Dick de Boer gaat er echter van uit dat Emo over de Mont Cenis is gelopen. Dat is in hartje winter eigenlijk ook wel aannemelijker. De pas over de Mont Cenis is lager en het is beschreven dat deze vaker werd gebruikt om in Italië te komen.

Deze route volgen wij vanaf hier dan ook maar. Dat moet ook wel, want ik geloof niet dat er een doorgang met de camper over de Mont Clapier te vinden is.

Het volgende verhaal zal dus wel uit Italië komen. Dat kan even duren, we weten niet hoe het met de wifi is daar.

1. Peter Molog:
    9 juni 2015
    Het zou handig zijn als jullie het adres:

zouden veranderen in:

De eerstgenoemde site is sterk verouderd en wordt niet meer bijgehouden.

Zelf ben ik net terug van Emo's reis op de fiets. Ik heb jullie verhaal dan ook nog niet gelezen, maar dat ga ik zeker doen. Wellicht haal ik hier nog weer nuttige informatie uit, ondanks het feit dat ik uit dit bericht begrijp dat jullie met een camper zijn.
    En nee, zelfs met de fiets kan je niet over de Col de Clapier.

Peter