44. Chiaravalle-een prachtige vallei in vlak land.

15 juni 2015 - Sala Baganza, Italië

En toen.. langzaam hield het op met regenen. We besloten om in ieder geval nog naar Chiaravalle Della Colomba te rijden. Een in 1130 gesticht cisterciënzer klooster dat genoemd is naar Clairvaux (prachtige vallei) waar we eerder waren. Het piepkleine dorpje stond afgeladen vol met geparkeerde auto's, maar we vonden na enig zoeken toch nog een plekje in een landweggetje.

Chiara Valle della Colomba bloemenEr was een feest rond en in de kerk. Het dorp stond vol met kraampjes en in het klooster presenteerden plaatselijke verenigingen hun producten. Van voor naar achterhad de parochie een bloemenmozaïk gelegd met daarin afbeeldingen van heiligen. In een deel van de abdij was ruimte ingericht met informatie over de cisterciënzer orde. En daar vonden we op de kaart van Europa zowaar de kloosters van Aduard en Klaarkamp aangeduid. De laatste speelt een belangrijke rol in het leven van Emo! Bijzonder. We vielen met onze neus in de boter. Deze zondag was de laatste dag van een viering die twee weken geduurd had en in de kloosterkerk werd dat afgesloten met een concert.Chiara Valle della Colomba concert aankondiging

De dorpsagent vond het goed dat we naast de bussen parkeerden en daar de nacht zouden doorbrengen.
Van te voren hadden we Parma zo'n beetje als bedachte einddoel van dit traject gedacht. We denken dat we van daaruit met een volgende reis Rome kunnen bereiken. We zijn nog 20 km van Parma.

Een concert in een prachtige eeuwenoude cisterciënzer kloosterkerk, in de plaats waar ook abt Emo de nacht had doorgebracht. Zou dat niet een mooie afsluiting kunnen worden?

En het was een prachtige ervaring. Drie koren en drie solisten die ieder een kathedraal kunnen vullen met geluid... Een volle kerk, Italiaanse opera en een Missa Brevis.Chiara Valle della Colomba concert

We gaan nog een klein stukje verder met Emo's route als toegift, maar een mooier slot dan dit kunnen we bijna niet bedenken!

1. Manon:
    15 juni 2015
    Dit klinkt wel heel erg mooi! Leuk en bijzonder wat jullie allemaal tegen komen.
    Liefs
  2. Henk & Annie:
    15 juni 2015
    Heel bijzonder: vooral dat jullie terecht kwamen op een plek waar de orde van Emo bij hoorde? De orde vindt zijn oorsprong in Clairvaux.
  3. Chantal:
    16 juni 2015
    Een mooiere afsluiting had je van te voren niet kunenn bedenken!
  4. Wim:
    20 juni 2015
    Ben twee weken geleden op excursie geweest in Aduard en heb daar veel geleerd over het klooster aldaar. Dat klooster moet niet onderschat worden, volgens onze gids was dat klooster in de hoge middeleeuwen één van de grootste en belangrijkste kloosters in Noord-west Europa!